برگرفته از کتاب ها صفحه سوم

نقش بنگاه‌های کوچک و مزیت‌های رقابتی در تولید تجهیزات پزشکی

مطلب زیر بر گرفته از "کتاب اقتصاد تجهیزات پزشکی" نوشته آقای دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی است.

با توجه به آمار ارائه‌شده از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کشور ایران با توجه به وجود بنگاه‌های کوچک خود توانسته 15.4 میلیون شغل در این بخش ایجاد کند. این شاغلین در بنگاه‌هایی با ترکیب 1 الی 4 نفر مشغول بکار هستند این در حالی است که 2.1 میلیون نفر نیز در بنگاه‌هایی با 5 الی 9 نفر در حال کار هستند و همچنین 1.2 میلیون نفر در بنگاه‌های بین 10 الی 19 نفر مشغول بکار هستند. بنگاه‌های 20 الی 49 نفر 600 هزار نفر را تحت پوشش‌دارند. بدین ترتیب درحالی‌که 19.3 میلیون نفر در بنگاه‌های زیر پنجاه نفر در کشور ایران فعالیت دارند تنها 4.6 میلیون نفر در بنگاه‌های بالای پنجاه نفر فعالیت دارند. این آمار نشان‌دهنده اهمیت ایجاد شغل در بنگاه‌های زیر پنجاه نفر است که دولت کمتر بدان توجه نموده است.

توسعه و حمایت از بنگاه‌هایی با ظرفیت زیر پنجاه نفر شاغل در کشور می‌تواند به وضعیت محیط کسب‌وکار در کشور ایران کمک کند. چراکه هم‌اکنون طبق آمار بین‌المللی، کشور ایران متأسفانه در رتبه 99 از 140 کشور جهان ازنظر شاخص رقابت‌پذیری جهانی در محیط کسب‌وکار قرار دارد. جالب است بدانید که ایجاد شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی با میانگین زیر 50 نفر شاغل به‌عنوان اشل‌های مناسبی در این بخش محسوب می‌شوند. البته هرچند که نامساعدترین شاخص‌های مؤلفه کسب‌وکار در سال‌های اخیر، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین منابع مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و مقررات ناظر بر کسب‌وکار تعریف‌شده است، اما بااین‌حال می‌توان جایگاه مناسبی برای ایجاد واحدهای تولید تجهیزات پزشکی متصور شد، چراکه از مزیت‌های تولید تجهیزات پزشکی نیاز مستمر بازار به محصول در هر شرایط، تضمین خرید داخلی بجهت نیاز کشور، نزدیکی به بازار مصرف، امکان تولید با تنوع بالا، استفاده از کمترین امکانات و به دست آوردن بیشترین بازده، کسب دانش فنی در داخل کشور، ایجاد آرامش و امنیت جامعه، کسب موقعیت و پرستیژ اجتماعی، صادرات به کشورهای همسایه، چابکی در تولید قطعات در فضای کوچک، بروز نمودن امکانات کارخانه در داخل کشور بدون نیاز به ورود دانش خارجی، کمک به اشتغال پایدار و درنهایت به امکان دستیابی به سود بالاتر می‌توان اشاره نمود. البته چنانکه بدان اشاره شد، موقعیت استراتژیک کشور ایران باوجود مزیت‌های جغرافیایی، ترانزیتی، حمل‌ونقل و تقاضای بالا همسایگان به خرید کالا از کشور ایران و با برخورداری از 24 مرز جاده‌ای بین‌المللی، 5 مرز ریلی و بیش از 11 بندر تجاری کوچک و بزرگ و همچنین قرارگیری کشور ایران در مسیر کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی، پتانسیل‌هایی بسیار خوبی در جهت توسعه تجارت تجهیزات پزشکی در منطقه است.

کشور ایران با پتانسیل‌های عالی خود در حوزه علم و فناوری با رتبه اول منطقه و شانزدهم جهانی برحسب مقالات و مدارک علمی و رتبه تولیدات زیست‌فناوری در رتبه 13 جهان و اول منطقه و پنجمین کشور صاحب تکنولوژی نانو آمادگی لازم برای تشکیل قطب تجهیزات پزشکی در منطقه را دارد.

طبق مطالعات انجام‌شده از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی راهکارهای در جهت اصلاح وضعیت اقتصادی کشور در نظر گرفته‌شده است که تعدادی از آن‌ها به‌قرار زیر است:

 اصلاح نظام بانکی کشور، ایجاد شفافیت در جهت رفع انحصار و تسهیل در نظام مجوز دهی به کسب‌وکار، اصلاح نظام مالیاتی، تدوین سیاست توسعه صنعتی و تعیین اولویت‌های اصلی حمایت از تولید، بازطراحی برنامه‌ها و ساختار مواجهه با تحریم، ساماندهی بدهی‌های عمومی، ساماندهی دارایی‌های عمومی و تقویت درآمدزایی صحیح، رشد اقتصادی و تأمین نیازهای اساسی مردم، اصلاح ساختار و فرآیند بودجه‌ریزی کشور، افزایش بازده و توان سرمایه‌گذاری دولت، اصلاح نظام تولید، تبادل پردازش داده‌های اقتصادی در کشور و سامانه‌های در راستای تولید تبادل و پردازش داده‌های اقتصاد کشور، اصلاح بازار سرمایه و افزایش نقش آن در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت حمایت از اهداف توسعه‌ای کشور، کنترل قاچاق و مدیریت واردات کشور، ارتقا عملکرد شرکت‌های دولتی، اصلاح نظام تصمیم‌گیری اقتصادی






 

اطلاعات تماس

  • آدرس : تهران بزرگراه فتح (جاده قديم کرج) ، سه راه شهريار ، جاده شهريار ، نرسيده به سعيد آباد ، شهرک صنعتي گلگون ، بلوار ميلاد جنوبي ، پلاک 14
    تلفن:02165611247-02165611248
    تلفن همراه:09120712724
    پست الکترونيک : info@niamsh.com