تالیفات

«کتاب طب سنتی ایرانی (طب گیاهی) تغذیه و درمان با سبزی‌های صحرایی آشنایی با گیاهان دارویی و میوه درختان که در سه جلد توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»



مقدمه نویسنده:
سال‌ها پیش در زمان نوجوانی درحالی‌که مشغول به کار و تحصیل بودم، همواره به کتب طب سنتی علاقه فراوان داشته و در مطالعه و کسب تجارب بیشتر می‌کوشیدم.
کتاب‌هایی چون تحفه حکیم، نسخه عطار، اعجاز و اسرار خوراکی‌ها را بارها و بارها خوانده بودم و درباره گیاهان هر چه را می‌شنیدم یا می‌خواندم باعلاقه فرامی‌گرفتم.
اکنون‌که چهل صبا از عمرم سپری‌شده بر آن شدم تا دانسته‌های علمی و عملی را همراه با اطلاعات روز درباره دانش طب سنتی ایرانی را در اختیار تمامی دانش‌پژوهان محترم قرار دهم.
با بحث‌های مطرح‌شده در این کتاب امیدواریم، تمامی دانش‌پژوهان گرامی، بتوانند از این قطره کوچک که فراگرفته از شاگردی بنده به‌واسطه تمامی استادان و سروان گرامی این عرصه بوده استفاده شایانی به عمل بیاورند و درراه پیشبرد و تعالی ایران گامی هرچند کوچک برداشته شود.
ذکر این نکته را لازم میدانم که استفاده از گیاهان بایستی زیر نظر پزشک و به میزان توصیه‌شده و متناسب با شرایط فیزیکی فرد صورت پذیرد. بدین خاطر استفاده خودسرانه را جایز نمی‌دانم.
با تشکر فراوان از تمامی دانش‌پژوهان و استادان محترم عرصه علم و دانش، سلامتی و بهروزی شما محترمان را از خداوند متعال طلب می‌نمایم.




«کتاب دست نوشته های یک کارآفرین با رویکرد کارآفرینی در صنعت سلامت توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»



مقدمه نویسنده:
سی و هفت سال پیش وقتی نوجوان پانزده ساله‌ای بودم در اثر مشکلات بیماری پارکینسون پدرم مجبور شدم وارد عرصه کار شوم.
آن روزها شرایط زندگی شکل دیگری داشت. جنگ و مشکلات آن گریبان ایران را گرفته بود و کار و تلاش و امرار معاش نیاز به صرف زمان طولانی و تحمل مرارت‌های فراوان داشت.
یادم است که بواسطه یکی از دوستان پدرم وارد یک شرکت دولتی شدم تا بتوانم بصورت پاره وقت درآنجا کار کنم البته آن هم بعنوان کار دوم چراکه کار اول من اداره مغازه‌ای بودکه مردم مایحتاج زندگی‌شان را از آنجا تهیه می‌کردند.
نزدیک به بیست ساعت کار در شبانه روز امان را بریده بود با خود فکر می‌کردم آیا می‌شود پدرم را که پزشکان گفته بودند به یک سال نیز زندگی او ادامه پیدا نخواهد کرد را کمک کنم؟
آری من درهیاهوی و فشار دنیایی فرورفته بودم که برای من فقط کار و تلاش را رقم زده بود.
از آنجا که پدرم یکی از صنعت گران بنام زمان خود بود تا بیش از پانزده سالگی با پروسه‌های تولید قطعات صنعتی و ترسیم نقشه‌های فنی آشنا بودم لذا در آن شرکت دولتی توانستم بسرعت جایگاه خوبی برای خود فراهم کنم.
تا جایی که چند سال بعد از آن توانستم در واحد پژوهش شرکت مشغول بکار شوم.
آنجا بود که خلاقیت و دانش سازگار با صنعت ایران به کمکم آمد.
در طراحی دستگاهها و خطوط تولید نوآوری حرف اول کارم شده بود و بگونه ای کارم بسمت طراحی و ساخت دستگاه‌های خطوط تولید تجهیزات پزشکی پیش رفت که بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه، امروز که به گذشته خود می‌نگرم، ایجاد بیش از یکصد کارخانه را می‌بینم.
یکصد کارخانه باتعداد زیادی کارگر و کارمند و این یعنی اشتغال فرزندان ما در عرضه تولید و حرکت چرخ‌های توسعه علم و فناوری در ایران عزیزمان.
کسب بیش از سی عنوان ملی، هفتاد تقدیرنامه و پنج جایزه بین المللی از جمله نشان ستاره کیفیت پاریس، جایزه پلاتینیوم کیفیت و تکنولوژی فرانکفورت، نشان و جایزه ویژه ارسطو از اروپا مرا در زمره دوستاران ایران قرار داده است.

 



«کتاب ایمنی استریل با گاز اتیلن اکساید نگرشی به فرآیند و اصول استریل تجهیزات پزشکی با گاز اتیلن اکساید توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی و مهندس احسان الهی نوشته شده است»



مقدمه نویسندگان:
اوایل دهه نود بود یک روز مانند روزهای دیگر وقتی در حال کار در دفتر فنی شرکت ام بودم تلفن ام زنگ خورد و یک خانم محترم شروع به زدن حرف‌های نامربوط و بی ادبانه ای زد و تلفن را قطع کرد. چند دقیقه بفکر فرورفتم که موضوع چه بود تا اینکه آقای محترم دیگری تماس گرفت و دوباره موضوع تکرار شد. بسیار تعجب کرده بودم که موضوع چیست؟ مشغول کارهای خودم شدم که ناگهان خانم دیگری تماس گرفت و شروع به حرفهای نامعلومی زد. ایشان می‌گفت چطور دلت می‌آید آدم‌ها را بکشی و به آنها آسیب برسانی؟ به ایشان گفتم شما چندمین نفری هستی که این موضوع را می‌گوید افراد قبلی تلفن را قطع کردند لااقل شما بگو موضوع چیست؟ بمن گفت مگر تو تولید کننده دستگاه استریل اتیلن اکساید نیستی؟ گفتم چرا هستم. گفت چرا این دستگاه را تولید می‌کنی و از اثرات سو گاز اتیلن اکساید روی بدن گفت. به ایشان گفتم مبنا اطلاعات شما کجاست؟ ایشان گفت استاد ما
آقای دکترفلانی که دارای سمت ... است، این مطالب را گفته است. گفتم اول اینگه گاز اتیلن اکساید به خودی خود خطرناک است مانند تمامی مواد مؤثره بر استریل محصولات اما باید درست استفاده شود. در روش استفاده اتیلن اکساید این دستگاه، روش استریل از گاز در مداری بسته استفاده می‌شود و سپس گاز طبق استانداردهای مشخص شده از بین می‌رود. و از محصول خارج می‌شود. اما بزرگوار می دانید این صحبت‌های استاد شما برای چه بوده؟ گفت خیر. گفتم یک هفته پیش با استاد شما قراردادی بسته‌ام که دومین سیستم استریل اتیلن اکساید را برای ایشان راه اندازی کنم و ایشان بفکر آن بوده تا در کارخانه خودش رقیب‌ها را حذف کند. ایشان گفت می‌توانم کپی قرارداد را داشته باشم. گفتم آری.
آن روز متوجه شدم که آگاهی و داشتن اطلاعات علمی و مرجع در هر موردی می‌تواند انسان را در راه تعالی در آن رشته هدایت کند. لذا کتاب حاضر نیز بررسی موقعیت سیستم استریل اتیلن اکساید جهت استریل تجهیزات پزشکی می‌باشد. هرچند که میزان گاز اتیلن اکساید مصرفی در سیستم‌های استریل در جهان کمتر از یک درصد از مصرف اتیلن اکساید در را در صنعت شامل می‌شود.


 



«کتاب ساختار پمپ‌های دنده‌ای مذاب پلیمری جهت ایجاد فشار در دستگاه‌های اکسترودر پلاستیک (Extrusion Pump، Melt Pump) توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»



مقدمه نویسنده:
در اواسط دهه 1980 میلادی من درگیر طراحی و ساخت دستگاه و قالب در صنعت پلاستیک شدم و برای توسعه تجارت نیاز داشتم که با اصول این صنعت بیشتر آشنا شوم. دانش و کسب تجربه مانند امروز نبود و باید برای بدست آوردن یک اطلاعات جزیی از کتاب‌های مرجع استفاده می‌کرد. تهیه کتاب‌های مرجع سخت بود و تازه با ادبیات فنی مخصوصی مواجه می‌شدم که یادگیری آن نیاز به کلاس‌های آکادمیک بود. هرچند که استادان این رشته هم از برخی از این فرمول‌ها و معادلات پیچیده هیچ استفاده‌ای نمی‌کردند. ارتباط با مراکز تجاری و داتشگاهی و شوق دانستن باعث آن گردید که بتوانم ارتباطات علمی و تجربی خوبی را بدست آورم. همه تلاشم در آن روزها و ساعت‌های زیاد وقت گذاشتن و یادگیری طراحی دستگاه و قالبهای صنعت پلاستیک باعث آن گردید که در سال 1993 میلادی بصورت رسمی یکی از مشاوران علمی شرکت تحقیقاتی، انتشاراتی Modern Plastics بعنوان ویراستار علمی شوم. این اتفاق فرخنده مرا برای داستن بیشتر ترغیب کرد. هر چند امروز با وجود نرم افزارهای طراحی و شبیه سازی راه رسیدن به هدف و پیشرفت در این صنعت بسیار تغییر کرده اما با تمام این وجود فکر می‌کنم هنوز جای کتاب‌های کاربردی‌تر در این صنعت خالی است. و نیاز است بیشتر و بیشتر تجربیات بر روی کتاب‌ها نوشته شود تا آینده‌ای درخشان‌تر برای مهندسین جوان رقم بخورد. لذا بر آن شدم تا این کتاب را به رشته تحریر در آورم.






«کتاب طراحی و تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت تولیدی در صنعت تولید تجهیزات پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی و خانم فاطمه حسینی شیرازی نوشته شده است»



مقدمه نویسندگان:
همیشه در ساخت یک آزمایشگاه باید کاربری آزمایشگاه مدنظر طراحان و سازندگان قرار گیرد. یکی از آزمایشگاه هایی که کمتر بدان اهمیت داده شده، آزمایشگاه های کنترل کیفی در کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی است. لذا در این کتاب برآن شدیم تا بصورت مختصر در مورد این آزمایشگاه ها و چگونگی طراحی و تجهیز آن مطالبی را بیان کنیم.
به امید آنکه بتوانیم قدمی هر چند کوچک در راه توسعه و کنترل کیفیت کالاهای ایرانی بر داریم.

 




«کتاب یکصد درس برای تقویت حافظه و یادگیری بهتر توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»



مقدمه نویسنده:
سال‌ها پیش در زمان نوجوانی در حالیکه مشغول به تحصیل بودم، همیشه دراندیشه خود در پی تعالی فکر، اندیشه و تقویت حافظه این لطف خداوندی که از طرف معبود مطلق توانا به انسان، برترین موجود هستی، عطا گردیده می‌اندیشیدم و در پی ارتقاء آن به تمرینات مختلف، می‌پرداختم.
اکنون بر آن شدم تا دانسته‌های علمی و عملی را همراه با اطلاعات روز درباره دانش تقویت حافظه در اختیار تمامی دانش پژوهان محترم قرار دهم.
با بحث‌های مطرح شده در این کتاب امیدواریم، تمامی دانش پژوهان گرامی، بتوانند با دقت و به عمل بستن این مطالب، جهت ارتقاء حافظه خود گام‌های موثری بردارند.
با تشکر فرآوان از تمامی دانش پژوهان و استادان محترم عرصه علم و دانش، سلامتی و بهروزی شما محترمان را از خداوند متعال طلب می‌نمایم.


 





«کتاب سرمایه گذاری در تولید تجهیزات پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
کشور ایران به سبب موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود در منطقه همیشه خواستگاه قدرت‌های جهانی بوده است. منابع زیرزمینی و معادن ایران موردتوجه مسئولین کشور است، چراکه پتانسیل‌های استفاده از آن می‌تواند باعث رشد و توسعه باشد.
به همین سبب است که مسئولین دولتی دائم به فکر برداشت ذخایر زیرزمینی کشور برای تأمین بودجه هستند. این موضوعات باعث غفلت مسئولین و سرمایه‌گذاران از دیگر پتانسیل‌های موجود در کشور ایران شده است. سرمایه‌گذاری در تولید تجهیزات پزشکی یک‌بارمصرف با توجه به نیاز منطقه و مشکلات سلامتی در جامعه خاورمیانه بازار بسیار بکر و روبه توسعه‌ای می‌باشد، که می‌تواند منجر به اتفاقات اقتصادی خوبی برای منطقه خاورمیانه باشد. این موضوع از آنجایی بیشتر اهمیت دارد که از دید کشورهای اروپایی، منطقه خاورمیانه قطب مصرف تجهیزات پزشکی است.

این کتاب قصد دارد به سرمایه‌گذاران این بخش کمک‌کند تا بتوانند در این راه با ایجاد کارخانه‌های تولید تجهیزات پزشکی و کمک به اشتغال جوانان کشور بتواند ارزش‌افزوده بالادست پیدا کنند. هر کشوری برای پیشرفت اهداف توسعه پایدار نیاز به سرمایه‌گذاری‌های منطقی و کاربردی و بروز دارد. توجه به ایده‌های نو انجام سرمایه‌گذاری‌های مناسب می‌تواند اهداف عالی برای یک کشور رقم زند.


 





«کتاب Economics of Medical Equipment توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:

The global market for a variety of medical engineering products and devices, with its particular appeal, offers great opportunities for researchers, manufacturers, sellers, distributors, and difficult choices for policymakers and decision makers in large countries. A market in which, in order to succeed, staggering costs are spent on researching and developing new products and reducing production costs, so that the face of human life undergoes certain changes. Today, no country can claim to be self-sufficient in producing all the medical engineering devices and medical equipment it needs. But the policy of many more developed countries has been to move towards goods with higher technology and quality, in order to achieve higher added value in this way. The first concern of any country for its society is to ensure the health and safety of the people and to maintain public health in order to promote positive ideas. Our dear country, Iran, with its potentials and as the third country to cultivate engineers in the world, has an excellent position for the development of this economy and can gain a special place in the world and move towards a sustainable economy, provided that the entire medical engineering community and the government work together for progress. Health status of Iran Iran, as the seventeenth largest economy in the world, is one of the most important countries in the world. According to Article Twenty ninth of the Iranian Constitution, access to health services and medical care is considered a public right. Iran, with a population of more than eighty-three million, spends nearly ninety billion dollars annually to maintain and improve public health. Also, the annual medical expenses in Iran are close to thirty billion dollars. In the health sector, there has been extensive progress in recent years due to the improvement of health and treatment standards, the increase in the number of active personnel in this field in all categories, as well as the updating of equipment and medicines used. The Ministry of Health, Treatment and Medical Education, as the sole custodian of this issue, is responsible for formulating policies, creating the required infrastructure and launching the national health network of the country. In addition to its other duties, the ministry develops standards and quality requirements for medicines and medical equipment required by the country, and oversees their production, import and export. Health care and treatment costs in Iran strongly include subsidies and government assistance. These subsidies are particularly effective in the import and supply of medicine and medical equipment and have greatly reduced the final treatment costs of patients compared to global per capita. But health and treatment in Iran is not free for the public. To cover this cost gap, health insurance is available. Currently, between eighty and eighty-five percent of the population of Iran are covered by health insurance. The four main organizations providing health insurance services in Iran include the Social Security Insurance Organization, the Health Insurance Service, the Imam Khomeini Relief Committee, and the Armed Forces Medical Insurance. In addition to these four organizations that have the main share in this sector, other organizations and companies also operate in this sector. Among these organizations, we can mention the specialized charities such as Mahak foundation, which supports children with cancer.


 





«کتاب آینده پژوهی در مهندسی پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
آینده‌ پژوهی در مهندسی پزشکی یک سیستم جهانی بسیار بزرگ و پیچیده را که علوم مختلفی ازجمله جامعه‌شناسی، اقتصاد، سلامت، درمان و فناوری در آن قرار دارند را موردمطالعه قرار می‌دهد. در مدل شایستگی آینده‌نگری در مهندسی پزشکی نقش استادان، دانشجویان، محققین، طراحان، صنعتگران، توزیع‌کنندگان و توسعه‌دهندگان و نگرش‌های فردی جامعه تعیین‌کننده آینده در این صنعت است، چراکه همان‌گونه که فرد با تفکرات خود و محیط اجتماع شکل می‌گیرد جامعه بشری نیز دستخوش تفکرات و محیط‌هایی است که اجتماع بشر امروزی ایجاد کرده لذا تا آینده به وجود آید. پس آینده‌پژوهی چیزی است که همه باید درباره آن فکر کنیم تا آماده تغییر شویم. اگر بخواهیم آینده‌ای را که می‌خواهیم شکل دهیم، همه باید ابراز آن را به دست آوریم. آینده‌پژوهی مطالعه سیستماتیک میان‌رشته‌ای و کل‌نگری درزمینه پیشرفت و فناوری و سایر روندهای زیست‌محیطی است که اغلب باهدف بررسی نحوه زندگی و کار مردم در آینده سروکار دارد. هرچند که بیشتر از این شاخه از علوم، در رشته‌های تاریخ و علوم اجتماعی بحث می‌شود، اما در این کتاب نویسنده تلاش دارد تا آینده‌پژوهی را پیرامون مهندسی پزشکی به مطالعه بگذارد تا بدین ترتیب بتواند سمت‌وسوی فناوری‌های پزشکی و آینده‌پژوهی در مهندسی پزشکی را بیشتر به جامعه مهندسی پزشکی معرفی کند. نویسنده در این کتاب با نگاهی جامعه تمام ابعاد آینده‌نگری در مهندسی پزشکی را بررسی می‌کند و سعی دارد اطلاعات جامعی در اختیار خوانندگان قرار دهد و سوالات آن‌ها را پاسخ دهد. کتاب آینده پژوهی در مهندسی پزشکی را انتشارات موسسه آموزشی تالیفی ارشدان منتشر کرده است. 

 






«کتاب اقتصاد تجهیزات پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:

بازار جهانی انواع محصولات و دستگاه‌های مهندسی پزشکی با جذابیت‌های خاص آن، فرصت‌های بزرگی را در اختیار محققان، تولیدکنندگان، فروشندگان، پخش‌کنندگان و انتخاب‌های دشواری را پیش روی سیاست‌گذاران و تصمیم سازان کلان کشورها گذاشته است. بازاری که برای موفقیت در آن هزینه‌های سرسام‌آوری صرف تحقیق و توسعه محصولات جدید و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود تا چهره زندگی بشر دست‌خوش تغییرات خاص گردد. امروزه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که در تولید تمامی دستگاه‌ها‌ی مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی موردنیاز خود، خودکفا شده است اما سیاست بسیاری از کشورهای بیشتر توسعه‌یافته گرایش به سمت کالاهای با فناوری و کیفیت بالاتر بوده است تا بتوانند از این راه به ارزش افزوده بالاتر دست پیدا کنند. کشور عزیزمان کشور ایران با پتانسیل‌های خود و به عنوان سومین کشور پرورش دهنده مهندس در جهان موقعیت بسیار عالی برای توسعه این اقتصاد دارد و می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در جهان کسب نموده و حرکت در جهت اقتصادی پایدار را رقم زند. به شرط آنکه تمامی جامعه مهندسی پزشکی و دولت در کنار هم برای ارتقا تلاش کنند. دکتر محمدجعفر حسینی در این کتاب اقتصاد سلامت ایران و بازار تجهیزات پزشکی جهان را بررسی کرده و وضعیت تقاضای تجهیزات پزشکی در کشور را سنجیده است. او همچنین در کتابش صنایع همسو با بازار تجهیزات پزشکی را بررسی و معرفی کرده و نواوری در فناوری بهداشتی را بررسی کرده است.


 





«کتاب کارآفرینی در مهندسی پزشکی  توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
درگذشته شایع بود که کارآفرینان دارای ویژگی ذاتی هستند و این ویژگی‌ها همراه با آنان متولد میشود. که این ویژگی‌ها شامل: ابتکار، روحیه تهاجمی، تحرک، تمایل در به‌کار گیری ریسک، توان تحلیلی و مهارت در روابط انسانی است. فرض به این بود که کارآفرینان از طریق آموزش، پرورش نمی‌یابند اما امروزه کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی مورد شناسایی قرارگرفته است. به‌طور کلی در آموزش رشته کارآفرینی اهداف متعددی موردنظر است که در این آموزش‌ها به شکل علمی و عملی منجر به ساخت یک کارآفرین می‌شود. هرچند که تعاریف متنوعی از کارآفرینی را می‌توان در سه بعد اصلی رفتارها، فرآیندها و نتایج دسته بندی کرد ولی این مفهوم را می‌توان از منظر هماهنگی منابع تولیدی، معرفی نوآوری و تأمین سرمایه هم دید. کارآفرین تلفیقی منطقی از ترکیبی خلاق ایجاد می‌کند تا بتواند مشکلات اقتصادی را در کشور بیشتر مرتفع سازد. او با استفاده از یک خرد فردی و برتری در کشف یک ویژگی می‌تواند تحول در بنیاد یک جامعه پدید آورد به طور کلی، کارآفرینی به توانایی یا روند ایجاد یا افزودن ارزش از طریق سازماندهی منابع برای استفاده از یک فرصت مشخص شده اشاره دارد. هر چند که در این بین یک فرد است که اقدامات لازم را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین انجام می‌دهد، اما یک جامعه می‌تواند خود را به یک محیط توانمند تبدیل کند که کارآفرینی را در بین اعضای خود تشویق می‌نماید. امروزه کارآفرینی به عنوان یک پدیده اقتصادی و اجتماعی شناخته شده است. کارآفرینی داروی بیکاری و همچنین یک ماده اساسی برای توسعه اقتصادی در هر کشوری محسوب می‌شود. شواهد قانع کننده یا مبنی بر ارتباط بین کارآفرینی و توسعه ملی به ویژه در کشورهای پیشرفته آمریکا، اروپا و بخش‌هایی از آسیا وجود دارد. به همین دلیل، کشورهای در حال توسعه به شدت از کارآفرینی استقبال می‌کنند، زیرا فراتر از حوزه‌های تجاری و اقتصادی، این مفهوم به روشی مثبت برای زندگی تبدیل شده است: روشی برای تفکر، استدلال، رفتار و عملکرد صحیح انسان‌ها رشد و توسعه پایدار، از جمله موارد دیگری است که به توانایی و تمایل برای ایجاد یک محیط پایدار برای ظهور کارآفرینی در بخش‌های دولتی و خصوصی در ایران بسیار مهم است. این کتاب سعی دارد کارآفرینان برتر را معرفی کند و چراغ راهی برای دیگر افراد خلاق باشد.


 





« کتاب تولید موفق و تحول در کسب و کار در تولید تجهیزات پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
انجام هر فعالیت اقتصادی و توسعه صنعتی در جهان نیاز به کسب دانش و تجربه در این حوزه را دارد. تولید و توسعه هدفمند برای یک محصول یک‌بار‌مصرف تجهیزات پزشکی و یا یک دستگاه پزشکی جدید یک فرایند طولانی و پیچیده و تخصصی است که معمولاً با حضور یک مشاور باتجربه مفید به شکوفایی و ظهور بهتر در آن صنعت می‌انجامد. دراین‌بین تشدید الزامات نظارتی و استانداردی در ایران و در سطح جهانی به این معنی است که اجرای چنین پروژه‌هایی در آینده نسبت به امروز هزینه بیشتری هم برای سرمایه‌گذار خواهد شد. چرا که استانداردهای زندگی انسان و استانداردهای تولید تجهیزات پزشکی و مصرف آن برای بیماران هر روز در حال ارتقا هستند. اگر پروژه‌های تولید و توسعه تجهیزات پزشکی که به‌درستی اجرا نشود و یا دارای مشاوران حرفه‌ای نباشد، ممکن است از نظر تأمین هزینه و صرف زمان زیاد به طول انجامد و در نهایت با گذشت زمان آن پروژه‌ها با هزینه‌های مالی و فرصت منطقی اجرا نشوند و در نتیجه تولید تجهیزات پزشکی در آن شرکت‌ها به نتیجهٔ نهایی نرسد و این موضوع برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها، می‌تواند آیندهٔ کل شرکت آن‌ها را تهدید کند و در نهایت آن شرکت‌های نو پا را به تعطیلی بکشاند. حوزهٔ تولید تجهیزات پزشکی جایی است که مقررات به همه جزئیات و مدارک ارائه شده توسط تولیدکننده نیاز داشته و بدان دقت می‌کند تا محصولی قابل‌ارائه بتواند در بازار تولید و عرضه شود. کتاب تولید موفق و تحول در کسب‌وکار در تولید تجهیزات پزشکی به فعالان حوزهٔ تجهیزات پزشکی کمک می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرند.


 






« کتاب ورود به بازار کار مهندسی پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
چهار دهه است که در حوزهٔ مهندسی پزشکی و ایجاد کارخانه‌های تولید تجهیزات پزشکی یک‌بار مصرف فعالیت می‌کنم و هر روز با چند سوال تکراری از طرف افرادی که می‌خواهند وارد بازار صنعت سلامت و به‌خصوص مهندسی پزشکی شوند، برخورد می‌کنم و آن سؤالات از این قرار هستند: - چطور می‌توانم وارد بازار کار در مهندسی پزشکی شوم؟ - باید از چه نقطه‌ای شروع کنم؟ - نیاز است چه تجربیات و مهارت‌هایی کسب کنم؟ - آیا بازار این صنعت درآمد زیادی دارند؟ - بهتر است تولیدکننده، واردکننده و یا تعمیرکار باشم؟ این سؤال‌ها و اینگونه دغدغه‌ها برای افراد مختلفی در این صنعت به علت عمر کم رشتهٔ مهندسی پزشکی از زمان ایجادش در ایران مطرح شده است؛ از فردی که تازه در پی انتخاب رشتهٔ دانشگاهی مهندسی پزشکی است تا فارغ‌التحصیل‌های رشتهٔ مهندسی پزشکی در تمامی مقاطع دانشگاهی و در تمام گرایش‌های مختلف، آن‌ها به فکر آیندهٔ شغلی خود هستند و طبیعی است که بخواهند بیشتر در مورد بازار کار این رشته بدانند و بیشتر بیندیشند! اما پاسخ به این سؤال‌ها بنا به علایق، اهداف، تفکرات، انگیزه، تلاش و پویایی افراد، قدرت برنامه‌ریزی، هوش و غیره در این افراد می‌تواند متفاوت باشد؛ چراکه انسان‌ها دارای اندیشه و اعمال مختلف و رفتارهای متفاوتی در برابر جامعهٔ پیرامون خود هستند. پس هر فردی برای تدوین آیندهٔ خود باید بداند که دارای چه خصوصیاتی است و چگونه می‌تواند از مهارت‌های فکری، جسمی و اجتماعی خود بهره ببرد. تمامی این رفتارها در جامعهٔ مهندسی پزشکی نویسنده را وا داشت تا به نگارش این کتاب بپردازد. این کتاب پاسخگوی سؤالات دانشجویان و علاقه‌مندان به این رشته است و معرف افکار و اندیشه‌های شخصی من که حاصل سال‌ها کار در رشتهٔ مهندسی پزشکی است.


 






«کتاب بازاریابی و فروش تجهیزات پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
بازاریابی و فروش تجهیزات پزشکی در ایران در حال حاضر تلفیق یک روش سنتی و مدرن بوده که هرروزه با ظهور شرکت‌های جدید در این زمینه به سمت ارتقای روش‌های نوآورانه و نوین در فروش پیش می‌رود. بررسی اجمالی نشان می‌دهد که مصرف‌کننده اصلی کالاها و دستگاه‌های تجهیزات پزشکی بخش دولتی است. اما همیشه فروش مستقیماً به بخش دولتی اتفاق نمی‌افتد، بلکه کارگزاران و شرکت‌های توزیع‌کننده بر طبق سیاست‌های خود بازار فروش کالاهای تجهیزات پزشکی را در دست دارند. این نکته اساسی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده با این بحث آشنا نیستند و دقت لازم را در این زمینه اعمال نمی‌کنند. اصولاً فروش کالاهای تجهیزات پزشکی مانند دیگر کالاهای مختلف بخش صنعت در اولین قدم، نیاز به دانستن اصول اولیه بازاریابی و فروش دارد و همچنین علاوه بر این مهم، باید توجه داشت که مهارت‌های فروش و ارائه محصول در بازار تجهیزات پزشکی به‌جز پیش‌نیاز دانستن علم بازاریابی و فروش نیازمند دانستن اطلاعات کافی در مورد محصول و چگونگی ارتباط با تصمیم‌گیرندگان خرید است. این موضوع بیانگر تخصصی بودن فضای بازاریابی و فروش محصولات و دستگاه‌های تجهیزات پزشکی و کالاهای فناورانه این حوزه است. این مطلب جالبی است که در ایران هرچند که تولید تجهیزات پزشکی و به‌خصوص کالاهای یک‌بارمصرف در این صنعت یکی از بخش‌های سودآور را تشکیل می‌دهد اما به علت دید جامعه ایران به بخش فروش افراد مایل هستند به سمت فروش کالای تجهیزات پزشکی بروند. به همین خاطر افراد در پی ایجاد یک دفتر تجاری و واردات و فروش تجهیزات پزشکی هستند. طی سال‌ها فعالیت ساخت کارخانه تولید تجهیزات پزشکی توسط شرکت صاحب تکنولوژی نیامش و یا به عبارتی همان شرکت " نو ایده اندیشان ماشین‌سازی حسینی" و ایجاد بیش از یک‌صد کارخانه‌ٔ تولید تجهیزات پزشکی در ایران هنوز هم کشور ایران نیازمند ایجاد کارخانه‌های جدید در امر تولید محصولات تجهیزات پزشکی است چرا که ایران یکی از قطب‌های مصرف تجهیزات پزشکی است. کشورهای همسایه ایران اکثراً مصرف‌کننده کالای تجهیزات پزشکی هستند و نیاز به این‌گونه محصولات در آن کشورها بیشتر از همیشه و در این مقطع زمانی احساس می‌شود. هرچند که در این کتاب فقط به بازاریابی و فروش کالاهای تجهیزات پزشکی در داخل ایران خواهیم پرداخت، اما خوب است بدانید که کشورهایی مانند عراق، افغانستان، کشورهای عربی در مرزهای جنوبی کشورمان، کشورهای آسیای میانه در مرزهای شمالی کشورمان هدف‌های خوب صادراتی تجهیزات پزشکی برای ایران و جهان را تشکیل می‌دهند. پتانسیل‌های خوب ایران ازجمله وجود شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه مانند گرانول‌های پلاستیک که حاصل کار پتروشیمی‌های کشور است این امکان را فراهم می‌آورد که تولید تجهیزات پزشکی در ایران به‌صرفه و با بازده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت اتفاق بیفتند..


 



«کتاب تست پذیرش کارخانه و سایت توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
در صورت اجرای پروتکل‌های تعریف‌شده در کتاب حاضر دیگر ماشین‌آلات ارائه‌شده توسط شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات دارای کیفیت تضمین‌شده بوده و خریدار می‌تواند با اطمینان کامل تولید محصول باکیفیت خود را آغاز نماید. و از طرفی مشکلات به وجود آمده در مراجع قانونی کشور از جهت شکایات صورت گرفته طرفین از بابت کیفیت و نقطه تحویل ماشین‌آلات به حداقل امکان کاهش پیدا می‌کند. دکتر سعید احسانی، سرممیز رسمی شرکت URS دربارهٔ این کتاب می‌گوید: کتاب جالب شمارا مطالعه کردم. به‌عنوان نمایندگی انحصاری شرکت گواهی دهنده URS انگلستان در ایران با دامنه فعالیت ممیزی، ثبت و صدور گواهینامه ISO، بازرسی محصول، تست و آموزش، بیان می‌دارم که موارد مندرج در کتاب کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد نمود. همواره ضمن ممیزی صدور گواهینامه استانداردها شاهد عدم انطباق‌های (Non_ conformity) زیادی که منجر به عدم صدور گواهینامه می‌گردد بوده‌ام. این موارد اختلاف بین مشاور/ پیمانکار که سیستم مدیریت کیفیت ISO را طراحی و استقرار نموده و واحد تولیدی (کارفرما)، تأثیر مستقیم بر روی ممیزی و در مواردی باعث قطع فرآیند ممیزی و صرف هزینه و زمان زیاد می‌گردد. - در طراحی STA و Factory Acceptance Test (FAT) که شامل کلیه مراحل طراحی، تجهیزات، نصب و درنهایت تصدیق و صحه‌گذاری (Validation) می‌باشد، درنهایت کارفرما تأییدیه را دریافت می‌نماید که این مهم ازاین‌گونه مشکلات پیشگیری می‌نماید. امیدوارم با انتشار و ارسال کتاب جهت کلیه سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی، کمک شایانی به صنایع کشور نمایید و از هرگونه اختلاف فی‌مابین و ضرر و زیان احتمالی جلوگیری گردد.


 





«کتاب فن آوری هوای پاک و اتاق های تمیز در تولید تجهیزات پزشکی توسط دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی نوشته شده است»


مقدمه نویسنده:
دانش و تکنولوژی نیاز بشر امروزی بوده و هرروز در حال گسترش و پیشرفت است. در این راه بشر تلاش دارد با تمام دغدغه‌های قرن حاضر بیشتر به سمت سلامتی و درمان پیش رود. ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفته نیاز به‌به وجود آوردن امکانات متناسب با آن است. یکی از اصول اولیه در ساخت تجهیزات پزشکی داشتن یک اتاق تمیز تولید مطابق با محصول تجهیزات پزشکی است. نویسندهٔ این کتاب با ۳۸ سال تجربه در ساخت کارخانه‌های تجهیزات پزشکی یک‌بارمصرف و اتمام بیش از یک‌صد پروژه ساخت کارخانه بر آن شد تا کتاب حاضر را جهت آموزش بیشتر طراحی و ساخت اتاق تمیز برای تمامی دانش‌پژوهان و مخصوصاً تحصیل‌کرده‌های رشته مهندسی پزشکی عرضه کند.


 




اطلاعات تماس

  • آدرس : تهران بزرگراه فتح (جاده قديم کرج) ، سه راه شهريار ، جاده شهريار ، نرسيده به سعيد آباد ، شهرک صنعتي گلگون ، بلوار ميلاد جنوبي ، پلاک 14
    تلفن:02165611247-02165611248
    تلفن همراه:09120712724
    پست الکترونيک : info@niamsh.com